maandag 15 november 2010

Een Chinees in de put

Een Chinees vertelde eens de volgende droom. Hij was in een diepe put gevallen en ondanks verwoede pogingen gelukte het hem niet om er weer uit te komen. Toen kwam Confucius voorbij en sprak: "Mijn zoon, als je mijn lessen gevolgd had, zou je je niet in die put bevinden." "Dat weet ik wel", antwoordde de Chinees, "maar dat baat mij nu niet. Help mij, dan zal ik Uw voorschriften nakomen." Maar Confucius vervolgde zijn weg. Hij liet hem in wanhoop achter. Toen kwam Boeddha over de rand van de put kijken. Hij kruiste zijn armen en zei: "Mijn zoon, als gij alleen maar Uw armen kruist, Uw ogen sluit en in een toestand van volmaakte rust en onderwerping komt, dan zult gij eens het Nirwana (het eeuwige niets) bereiken, evenals ik gedaan heb. Gij moet U onverschillig betonen tegenover alle uiterlijke omstandigheden, dan vindt gij de eeuwige rust." "Verlos mij, vader", sprak de man in de put, "en ik zal doen, wat Gij mij beveelt." Maar Boeddha draaide zich om en ging door. Met driftige stappen kwam vervolgens Mohammed naderbij. "Man, ga niet zo tekeer"! riep hij. je zit daar wel akelig   ..... ben je hang? Niet bang wezen  ..... 't is de wil van Allah, dat je in die put bent gevallen ..... bedenk dat. Wie kan zich tegen Zijn wil verzetten? Zeg slechts: "Allah is groot en Mohammed is Zijn profeet"! Blijf die belijdenis uitspreken, totdat je mond voor eeuwig gesloten wordt  .....  en ga dan onder  ..... je zult in het paradijs eeuwig genieten." Maar ook Mohammed redde hem niet. Toen klonk daar een stem: "Mijn zoon". En opziende zag hij het gezicht van de Zoon des mensen, vol liefde en tederheid. Geen verwijt kwam over Zijn lippen. Meteen daalde hij in de put af,  sloeg Zijn armen om hem heen, tilde hem uit de put omhoog en zette hem op de grond. Hij trok hem zijn vuile kleren uit en kleedde hem met Zijn eigen kleed. Toen stilde Hij zijn honger en sprak: "Volg Mij en Ik zal U voortaan leiden en Uw voeten voor vallen bewaren." "Daarom", zo sprak de man uit China, "werd ik een christen."

1 opmerking: